2017. november 10., péntek

Ajtók

Voltam az ajtók felavatásánál vagy megnyitásánál a Szabadság téren a Közös Halmaz és az Elven Emlékmű rendezésében.
A rendezvény mondanivalója: "Nyissuk a múltra, hogy legyen jövőnk!"

Az ajtók mögött a XX századi magyar történelem sorsfordulót tekinthetjük meg.
A mondanivaló, hogy nem meggyőzni, hanem megérteni kell a más állásponton levő embereket.
Eddig azt hittem, azt gondoltam, hogy egy toleráns ember vagyok és most szembesültem, hogy ez nem teljesen így van. Amikor egymás mellé került Horthy Miklós meg Kádár János, mint a XX század meghatározó szereplői és nem, mint a jót és rosszat állítják szembe, hanem más megvilágításban.
Az egyik ajtó mögött a nagy Magyarországot ábrázoló matricás kocsikat, ill.. a tulajdonosait veszi górcső alá, hogy ki milyen inditatásból ragasztja fel és ezt ki hogyan gondol erre. Megmondom őszintén én eddig mindig bizalmatlanul tekintettem ilyen autókra, pedig talán sok esetben nem volt igazam, mert talán előfordulhat, hogy valaki nosztalgiából, büszkeségből vagy megszokásból ragasztja ki és nem valami revíziós  törekvésből. Egyszer én is tudtomon kívül, de én is részt vettem egy ilyen irredenta cselekvésben. Voltunk Erdélyben még valamikor a nyolcvanas évek végén, amikor visszafelé jöttünk akkor az autó elejére mi is kitűztük a fenyőágat, mert a többi autón is láttuk. Akkor még nem tudtam, hogy ez azt jelenti, hogy ha nem adják vissza Erdély akkor majd szálanként, áganként hozzuk vissza.

Szembe állítják a kapitalizmust a szocializmussal, a demokráciát a diktatúrával. A rendszerváltás is szóba kerül. Minden ajtó mögött más téma.

Nagyon sok kép, téma szerepel. Mindenkinek látni kell! Olyan sok és tömény az anyag, hogy egy szuszra nem is lehet megemészteni. Még itt a Szabadságtéren még láthatók.

Ott voltam és még tervezem, hogy még egyszer végignézem. Ezek az ajtók már több helyen megfordultak és nem tudom innen hová mennek még, de mindenképpen érdemes megnézni!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése