2018. július 6., péntek

Rajzolni mindenki tud!

Vasárnap délután egy nagyon érdekes programon voltam.
Már régóta gondolkoztam azon, miután rendszeresen kapom a hírlevelet, hogy végére járok hátha mégis igaz, hogy mindenkit meg lehet tanítani rajzolni. most adódott egy lehetőség kipróbálni a Művészházban.
Izgatottan készülődtem, mivel elég messze volt tőlünk, így időben elindultam és az elsők között értem oda.
Nem kellett vinni semmit csak az érdeklődést és a kíváncsiságot.Azért kicsit tartottam a dologtól, mert eddig nem igazán jeleskedtem ezen a téren, pedig az unokáim mindig unszolnak, rajzolj mama.
Elég népes társaság jött össze, akik ezt a szép napos délutánt nem a strandon hanem itt akarták eltölteni.
A kérdésre.- Ki tud rajzolni? Mindenki a fejét rázta, hogy nem, nem tudunk.
Bemelegítésként és ismerkedésként mindenki pár szóval indokolta idejövetelének okát.
Abban megegyeztünk, hogy szeretnénk megtanulni rajzolni ha egy mód van rá!
Ezután felkerültek a táblára a gátló okok és ígéretet kaptunk mire vége a foglalkozásnak mindegyikre válasz kapunk. 
Megnyugtattak bennünket, hogy eddig  akik elvégezték náluk a tanfolyamot a jelentkezők 100 % - a megtanult rajzolni.
Három feltétele van a rajztanulásnak.
1 - látás, Erre azt kérdezte az előadó: - Mindeni lát engem?
              Persze mindenki bólogatott
2 - átlagos kézügyesség  A kérdés: - Mindenki le tudja írni a nevét?
              Megint sűrű bólogatás.
3 - koncentráció, ami fejleszthető
Meg kell tanulnunk pontosan azt lerajzolni amit látunk!
Erre mindjárt volt egy szemléletes példa is.Az előadó feltett egy széket az asztalra. és kérdezte: Most mit látunk? Azt tudjuk van a széknek négy lába ami egyforma hosszú, ha most nem is úgy látjuk. Van a széknek egy ülőrésze, ami elég elég széles, hogy rá tudjunk ülni, de most csak egy csíkot látunk. El kell vonatkoztatni a logikától és  csak az itt és most látottakat kell  figyelni és rajzolni.
Erre egy jó gyakorlat a vak kontúr.
Ennek a rajzolásával kezdtük. Ez úgy valósítottuk meg, hogy az asztalra egy papír tettünk, mindenki az ügyesebb kezébe ceruzát fogott. A székre oldalt ültünk és a szék támláján megtámasztottuk a másik kezünket az ujjainkat szétnyitottuk a mutató és hüvelyk ujjunkat O formába összeillesztettük. Az volt a feladat, hogy a csuklónkon egy pontot figyeljünk, majd ezt a pontot lassan vezessük végig a kezünk külsején és figyeljük hogyan vándorol végig ugyanakkor a másik kezünkkel a papíron is vezessük végig. Erre 5 percünk volt Ha egyszer végig mentünk és még nem telt le az idő kezdjük újra. Én két és mondjuk félszer rajzoltam le a kezemet.
Íme az eredmény, az első csak mondhatni csak firka a második mintha látszanának az ujjak a harmadikon már elég felismerhető a hüvelykujj.
Ezután kezdtük a rajzolást a másolást.
Mindenki kapott egy lapot és a lapnak csak a felső része látszott a többi része le volt takarva. Az volt a feladat, hogy látható vonalakat lehetőség szerint pontosan másoljuk le, volt segédeszköz is, amivel lemérhettük a vonalak helyét és pontosan mi is ugyanúgy rajzoljuk le.
A fedőpapírt fokozatosan lejjebb húztuk és mindig a látható vonalakat másoltuk és mindig csak a látható vonalak igyekeztünk legpontosabban megrajzolni. Ekkor még nem igazán láttuk a kép egészét.
Mindenkinek sikerült lerajzolni a lovat.
Ez az én lerajzott lovam.
Ide tettem a modellt amiről másoltam. Látszik, hogy nem pont olyan  mint az , enyém kicsit kövérebb. Ez bizonyítja, hogy nem kopíroztam!
A lovam fényképet elküldtem a lányaimnak az interneten, mutassák meg az unokáimnak és kérdezzék meg milyen lett, rá lehet e ismerni mit rajzoltam. Mindkét helyről jött a válasz, egy ló nagyon tetszik nekik és nem is tudták hogy én így tudok rajzolni
Ezen a bemutatón megnyugtattak, minden kép vonalakból áll és mindent le lehet rajzolni.
Azt mondták felejtsük el azokat az ábrákat amit gyerekkorunkban rajzoltunk, az ilyen a hóember, a ház, a fa,
a szívecske, az alma, a napocska, mert ezek nem igazán rajzok csak szimbólumok.
Ekkor kaptunk választ a felmerült kérdésekre is.
A tanfolyamon ami háromnapos, ez csak egy is kedvcsináló bemutató volt, mindenkit megtanítanak rajzolni.
A szomszéd teremben éppen egy ilyen harmadik napon rajzolók voltak. Megnéztük. Portrékat rajzoltak hihetetlenül élethűen. Lelkesen bizonygatták három napja még ők sem tudtak rajzolni, itt tanultak meg.
Még annyit tudtuk meg a rajzolás három fokozatát tanítják, tanulják meg a három nap alatt.
1.-  képről  másolás, rajzolás
2 - élőből   másolás, rajzolás
3 - emlékezetből  másolás, rajzolás
Az itt alkalmazott módszer nem csak a rajzolás terén, hanem az élet minden területén is alkalmazható, így sokkal nyitottabb és minden kicsit részletet meglátó, észrevevő emberré válhatunk.

Ezt rajztanulást feltétlenül felveszem a bakancslistámra!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése